Jak rozliczam się z klientami?

Rozliczenia i finanse w ogóle to temat, który wzbudza mnóstwo emocji. Jeśli mam być szczera, nie znam innego, który tak mocno dzieliłby freelancerki i freelancerów. A niestety, praca z klientami wymaga ustalenia stawek, terminów wysyłania faktur i płatności za nie. Spokojnie, mi to na początku też spędzało sen z powiek. Jednak z czasem wyrobiłam sobie pewne zasady i nawyki, których staram się trzymać w kontaktach z klientkami. Poznaj je i zainspiruj się, żeby poprawić komfort swojej pracy.

Ustal takie same stawki dla wszystkich klientów

Największym błędem, jaki popełnia wiele freelancerek, jest ustalanie różnych stawek dla klientów. Wynika to bardzo często z chęci zdobycia zlecenia nawet za niższą cenę. W konsekwencji gubimy się, ile kto powinien zapłacić i całość kończy się nerwowym szukaniem stawek.

Dlatego ustal jedną, stałą stawkę dla wszystkich Twoich klientów. Podobnie jak ustal zasady programu lojalnościowego, jeśli taki masz w swojej ofercie:

  • jak wysoka jest zniżka,
  • kiedy przysługuje zniżka,
  • jak często można skorzystać z rabatów.

Dzięki temu żaden z Twoich klientów nie będzie pokrzywdzony, a co więcej — Ty będziesz miała porządek w papierach i rozliczeniach.

Trzymaj się jednego sposobu rozliczania

Dominika Seratowicz

Mam tutaj na myśli terminy rozliczania się. Jeśli chcesz rozliczać się tygodniowo, co tydzień w piątek lub poniedziałek wysyłaj faktury. Jeśli wolisz rozliczenia miesięczne — rób to przy okazji podsumowania miesięcznego.

Możesz te wysyłać dokumenty po zakończonym projekcie, jednak osobiście odradzam Ci ten sposób. Może powodować bałagan w Twoich finansach i dokumentach. Bo przecież projekty kończymy na różnych etapach miesiąca, prawda?

U mnie najlepiej sprawdza się rozliczenie miesięczne. Polecam Ci je mocno, jeśli masz już stabilną sytuację finansową. Nie zapominaj też o umowie! Ta daje Ci komfort i spokój bez zastanawiania się, czy klient zapłaci za 2-3 tygodnie, kiedy dostanie fakturę na koniec miesiąca.

Praca z klientami wymaga od Ciebie systematyczności. Ma ona zabezpieczyć Cię przed chaosem, jaki może powstać, kiedy za mocno oddasz zarządzanie tym, dla których wykonujesz projekty.

Raz w tygodniu sprawdzaj płatności

płatności, praca dla klientów, zlecenia, freelancerka

Na koniec ostatni aspekt, który jest równie istotny jak wszystkie poprzednie. Regularnie sprawdzaj płatności od klientów. Ja to robię raz w tygodniu i Tobie też polecam podobny system. Odpal program do fakturowania i sprawdź, czy wszystkie faktury są opłacone. Jeśli nie, a jakaś jest już przeterminowana — wyślij klientom przypomnienie.

Może zapomniał, wyleciało mu lub miał problem z aplikacją bankową. Dzięki kontaktowi dowiesz się, co nie zagrało i zdejmiesz sobie z głowy zamartwianie się powodem.

Którą z opcji rozliczania się z klientami zastosujesz u siebie? A może masz jeszcze dodatkowe pytania? Daj mi znać w komentarzu!

Leave a Comment

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Shopping Cart
Scroll to Top